Denna policy är valid för Norrtulls SK med organisationsnummer 802005-6159
Antagen 29 april 2025
GDPR syftar till att skydda personuppgifter och att dessa inte ska hanteras på ett olämpligt sätt. Följande grundläggande principer styr när personuppgifter får användas/behandlas:
Laglighet, skälighet, transparens: Det ska finnas en laglig och skälig grund till att behandla personuppgifter och det ska vara transparent för individen vilka personuppgifter som hanteras
Ändamålsbegränsning: Personuppgifter får endast användas för det syfte som de har samlats in för
Uppgiftsminimering: Endast de personuppgifter som verkligen behövs får samlas in
Riktighet: Personuppgifterna ska vara korrekta och nödvändigt uppdaterade
Lagringsminimering: Personuppgifter får bara sparas så länge de behövs för det syfte som de samlades in och rutiner ska finnas för att ta bort uppgifter som inte längre behövs. Uppgifter får inte sparas bara för att de kan vara ”bra att ha”
Integritet och sekretess: Lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder ska vidtas för att skydda personuppgifterna
Redovisning av efterlevnad: Föreningen ska kunna visa att GDPR-kraven uppfylls genom dokumenterade beslut, interna policys, osv.
Laglig grund för att samla in personuppgifter kan ske enligt ett av följande:
Avtal: Det finns en grundläggande avtalsförbindelse som gör att personuppgifter får hanteras (t.ex. ingår medlemmar ett avtal när de går med i föreningen vilket ger föreningen vissa rättigheter)
Rättslig förpliktelse: Föreningen behöver på rättsliga grunder (t.ex. till skatteverket, eller för att redovisa aktivitetsbidragen, osv.) kunna behandla personuppgifter
Uppgift av allmänt intresse: Om till exempel staten behöver samla in statistik kring idrottsutövande
Myndighetsutövning: Då myndighet behöver uppgifterna för att kunna bedriva sin verksamhet (t.ex. RF och utdelning av LOK-stöd)
Intresseavvägning: Om det vid en avvägning mellan föreningens övergripande intressen och individens integritet kan anses av större intresse för föreningens intresse
Samtycke: Om medlemmen ger skriftligt samtycke till hantering av personuppgifterna
NSK använder sig av följande laglig grund för hantering av personuppgifter:
Hantering av medlemskap i föreningen – Avtal
Föreningsadministration – Avtal
Deltagande i föreningens träningsverksamhet – Avtal
Licenshantering – Avtal
Deltagande i föreningens tävlingsverksamhet – Avtal
Ansökan om bidrag – Rättslig förpliktelse
Anställningsavtal och löneinformation/-statistik – Rättslig förpliktelse
Sammanställning av statistik och uppföljning – Allmänt intresse
Utbildningar arrangerade av föreningen – Allmänt intresse vid stadsbidragsfinansierad utbildning, annars samtycke
Kontakt med föreningen – Intresseavvägning
Besök på vår hemsida – Intresseavvägning
Publicering av material på hemsida och sociala medier – Intresseavvägning och ibland samtycke
Medlemmar ska raderas från det aktiva registret i samband med att de slutar i verksamheten
Sker löpande i samband med att medlem avslutar sitt medlemskap
Kontaktuppgifter för medlemmar sparas i maximalt två år från medlemskapets avslutning (i form av borttagna medlemmar) för att enkelt åter registrera gamla medlemmar
Sker genom bortrensning av borttagna medlemmar en gång per år i MyClub, Fogis, Ibis, Profixio, Idrottonline, m.m.
All information relaterat till aktivitetsstödet sparas i sju år i enlighet med lag/regelverk
Sker genom bortrensning av digitala och fysiska underlag efter utgången av det sjunde året
Alla anställningsavtal sparas upp till två år efter avslutad anställning
Sker genom bortrensning av anställningsavtal – både digitalt och papperskopior – en gång per år
E-postkonto för anställda avslutas senast en månad efter avslutad tjänst
Sker automatiskt en månad efter anställd avslutar sin tjänst
Tillgång till MyClub, Dropbox, Ibis, Fogis, banker, skatteverket avslutas i samband med avslutad tjänst
Sker automatiskt dagen efter avslutad tjänst
Arbetsansökningar, CV, intyg och anteckningar sparas i maximalt två år
Rensas bort en gång per år
Bokföring och löneunderlag sparas i sju år i enlighet med lag
Rensas bort efter utgången av det sjunde året
Personuppgifter ska aldrig finnas tillgängliga/ej skyddade. Detta innebär att vi måste vara försiktiga med hur dessa hanteras. Bland annat innebär detta att:
Alla former av digitala dokument som innehåller personuppgifter ska vara sparade på ett sådant sätt att de är skyddade via lösenord (MyClub, Dropbox)
Digitala dokument som innehåller personuppgifter får aldrig skickas okrypterade med e-post
E-postutskick ska alltid skickas separat till samtliga mottagare (MyClub eller genom hemlig kopia) om det inte föreligger särskilda skäl att skicka till alla samtidigt
Fysiska dokument som innehåller personuppgifter (t.ex närvarokort, anställningsavtal, medlemslistor, osv.) måste alltid vara inlåsta och får aldrig ligga framme
Detta innebär även att pärmar och dylikt som kan innehålla personlig information måste låsas in
Bilder på hemsida och sociala medier får endast publiceras när det kan anses vara i föreningens intresse och att det överskrider individens integritetsintresse
Detta innebär att det är rimligt att publicera bilder som är av generell natur eller som sker i offentlig miljö och som på inget sätt namnger eller på annat sätt identifierar personen/-erna på bilden
Ska namn och bild publiceras måste alltid skriftligt samtycke inhämtas
Tänk alltid på att detta är extra känsligt då det berör barn/ungdomar